Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Пилипенко, О. | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T08:41:52Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T08:41:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://ir.stu.cn.ua/123456789/27592 | |
dc.description | Пилипенко, О. Безпека польотів вертольотів типу Мі-8 та їх модифікацій / О. Пилипенко // Технічні науки та технології. - 2023. - № 1 (31). - С. 14-20. | uk_UA |
dc.description.abstract | Стаття є оглядово-інформаційною. Наведені статистичні дані безпеки польотів вертольотів типу Мі-8 за період з 1996 по 2011 рр., кількість інцидентів і годин нальоту та їх розподіл за 2015-2019 роки. Показана кількість інцидентів, пов’язаних із головним редуктором і спрацьовуванням пожежної сигналізації. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Технічні науки та технології;№ 1 (31) | |
dc.subject | flight safety | uk_UA |
dc.subject | assessment of the residual life of gearboxes of Mi-8 helicopters | uk_UA |
dc.subject | вертольоти типу Мі-8 | uk_UA |
dc.subject | безпека польотів | uk_UA |
dc.title | Безпека польотів вертольотів типу Мі-8 та їх модифікацій | uk_UA |
dc.title.alternative | Flight safety of MI-8 helicopters and their modifications | uk_UA |
dc.type | Working Paper | uk_UA |
dc.description.abstractalt1 | The article is an overview and information. The presented statistical data on the safety of flights of Mi-8 helicopters for the period from 1996 to 2011, the number of incidents, flight hours and their distribution for 2015-2019 confirm the feasibility of switching to the operation of helicopters according to their technical condition. The risk of fatal injury changes from its maximum values at 1000-1200 hours of operation per incident and reaches its minimum values starting from 4000 hours of operation. The number of incidents associated with the main gearbox is less for the Mi-8T helicopter compared to the Mi- 8MTV(AMT) helicopter. The number of operating hours per incident associated with the operation of the fire alarm system in the area of the engines and the main gearbox also testifies in favor of the Mi-8T helicopter. The probability of an incident occurring per 1 hour of flight for a Mi-8 helicopter is less than that of the aircraft presented in the corresponding chart. | uk_UA |