Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Шиндаулова, Р. Б. | |
dc.date.accessioned | 2017-08-21T09:20:06Z | |
dc.date.available | 2017-08-21T09:20:06Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://ir.stu.cn.ua/123456789/14878 | |
dc.description | Шиндаулова, Р. Б. Світоглядний потенціал ноогуманістичної освіти / Р. Б. Шиндаулова // Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія. - 2016. - № 2 (8). - С. 215-223. | en_US |
dc.description.abstract | У даній статті автором здійснюється спроба, задіявши методологічний потенціал сучасної філософії освіти, проаналізувати можливості ноогуманізму як освітнього проекту у формуванні світогляду студентів. При цьому, здійснюється авторська спроба дати дефініцію понятійно-категоріального апарату світоглядного дискурсу дослідження ноогуманістичної освіти (ноогуманістичний світогляд, ноогуманістична світоглядна культура, ноогуманістичне мислення, ноогуманістична педагогіка, ноогуманістична свідомість, ноогуманістично-орієнтована особистість, ноогуманістично-орієнтоване освітнє середовище). | en_US |
dc.language.iso | uk | en_US |
dc.publisher | Чернігів : ЧНТУ | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія;№ 2 (8) | |
dc.subject | ноогуманізм | en_US |
dc.subject | ноогуманістична освіта | en_US |
dc.subject | світогляд | en_US |
dc.subject | ноогуманістично-орієнтована особистість | en_US |
dc.subject | соціоприродна злагода | en_US |
dc.subject | ноогуманизм | en_US |
dc.subject | ноогуманистическое образование | en_US |
dc.subject | мировоззрение | en_US |
dc.subject | ноогуманистически-ориентированная личность | en_US |
dc.subject | социоприродное согласие | en_US |
dc.subject | noohumanism | en_US |
dc.subject | noohumanistic education | en_US |
dc.subject | worldview | en_US |
dc.subject | noohumanismoriented personality | en_US |
dc.subject | harmony of society and nature | en_US |
dc.title | Світоглядний потенціал ноогуманістичної освіти | en_US |
dc.title.alternative | Мировоззренческий потенциал ноогуманистического образования | en_US |
dc.title.alternative | Тhe worldview potential of noohumanistic education | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.description.abstractalt1 | В данной статье автором осуществляется попытка, задействовав методологический потенциал современной философии образования, проанализировать возможности ноогуманизма как образовательного проекта формировать мировоззрение студентов. При этом, осуществляется авторская попытка дать дефиницию понятийно-категориальному аппарату мировоззренческого дискурса исследования ноогуманистического образования (ноогуманистическое мировоззрение, ноогуманистическая мировоззренческая культура, ноогуманистическое мышление, ноогуманистическая педагогика, ноогуманистическое сознание, ноогуманистически-ориентированная личность, ноогуманистически-ориентированная образовательная среда). | en_US |
dc.description.abstractalt2 | In this article, the author makes an attempt to analyze the possibilities of noohumanism as an educational project to form a worldview of students using methodological potential of the modern philosophy of education. At the same time, the author makes an attempt to give a definition of conceptual and categorical apparatus of philosophical discourse of noohumanistic education studies (noohumanistic worldview, noohumanistic worldview culture, noohumanistic thinking, noohumanistic pedagogy, noohumanistic consciousness, noohumanism-oriented personality, noohumanism-oriented educational environment). According to importance of studying educational strategies (implementing the idea of socio-natural agreement) potential in response to the challenges of modernity, the connection between the noohumanistic approaches with ideas of humanism and the theory of the noosphere was analyzed. The problem of education noohumanization is reinforced by globalization and gets the particular importance in an ever-increasing trend towards the democratization of modern society, which is accompanied by a transformation of the status of the individual characteristics. The author shows that noohumanism is focused on the formation of worldview where the individual is aware of himself reasonably constructive part of the cosmos, seeking to realize themselves in an adequate semantic coordinates. The noohumanistic pedagogy contains the “noospherical” and “humanistic” components. The noospheric fundament is based on the noospheric-anthropoligical approaches. The noohumanism plays the role of modulator (sensual “connector”) between the noosphere doctrine and well as humanistic one. The noohumanistic pedagogy is a noospheric branch line of humanistic pedagogy. | en_US |