dc.contributor.author |
Луцій, О.
|
|
dc.contributor.author |
Бондаренко, В.
|
|
dc.date.accessioned |
2023-04-11T08:45:15Z |
|
dc.date.available |
2023-04-11T08:45:15Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/27118 |
|
dc.description |
Луцій, О. Механізм забезпечення інноваційної діяльності підприємств аграрного сектору на засадах маркетингу / О. Луцій, В. Бондаренко // Проблеми і перспективи економіки та управління. - 2022. - № 4 (32). - С. 144-155. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті проаналізовано умови та складові забезпечення інноваційного розвитку підприємств аграрного сектору на засадах маркетингу, визначено перелік проблем, що перешкоджають впровадженню інновацій в аграрному секторі та розроблено заходи на покращення стану
інноваційного розвитку аграрних підприємств. У статті доведено, що на сьогодні інноваційна
діяльність підприємств аграрного сектору не може бути успішною без систематичного проведення маркетингових досліджень, чіткої та ефективної системи надходження та обробки інформації щодо маркетингового середовища. Виявлено основні причини неефективних рішень у
процесі планування інноваційної діяльності на підприємствах аграрного сектору. Розроблено механізм забезпечення системи управління інноваційною діяльністю підприємств та модель планування інноваційної діяльності на засадах маркетингу. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Проблеми і перспективи економіки та управління;№ 4 (32) |
|
dc.subject |
innovation |
uk_UA |
dc.subject |
innovative activity |
uk_UA |
dc.subject |
provision |
uk_UA |
dc.subject |
marketing |
uk_UA |
dc.subject |
mechanism |
uk_UA |
dc.subject |
agrarian sector enterprise |
uk_UA |
dc.subject |
інновація |
uk_UA |
dc.subject |
інноваційна діяльність |
uk_UA |
dc.subject |
забезпечення |
uk_UA |
dc.subject |
маркетинг |
uk_UA |
dc.subject |
механізм |
uk_UA |
dc.subject |
підприємство аграрного сектору |
uk_UA |
dc.title |
Механізм забезпечення інноваційної діяльності підприємств аграрного сектору на засадах маркетингу |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Mechanism for ensuring the innovative activities of agricultural sector enterprises on the basis of marketing |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.description.abstractalt1 |
The article analyzes the conditions and components of ensuring the innovative development of
agricultural sector enterprises on the basis of marketing, identifies a list of problems that prevent the
introduction of innovations in the field of agricultural production and promotion of innovative agricultural
products to the market, and develops scientifically based measures aimed at improving the
state of innovative development of agricultural enterprises. The purpose of the article is to scientifically substantiate and propose for practical application the results of the conducted research
on the content and main elements of the organizational and economic mechanism of ensuring the
innovative activity of agricultural sector enterprises on the basis of marketing. The article proves that
today the innovative activity of enterprises in the agrarian sector cannot be successful without systematic
marketing research, a clear and effective system of receiving and processing information
about the internal and external marketing environment. A mechanism for ensuring the management
system of innovative activity of enterprises on the basis of marketing has been developed. Solving the
tasks of innovative development, which allow the agrarian sector enterprises to achieve their goals,
includes the urgent need to adhere to the principles: targeting the target consumer; efficiency of allocation
and use of resources; cost reduction; accelerated development of the latest agricultural technologies.
The reasons for ineffective decisions in the process of planning innovative activities at enterprises
include the lack of a systematic approach to planning, insufficient marketing research to
make informed decisions, insufficient involvement and motivation of employees, lack of experience,
resistance to changes, and underestimation of factors affecting the external environment. The mechanism
developed by the authors for the functional support of the system of management of the innovative
activity of enterprises on the basis of marketing should include blocks for identifying problems,
organizing the effective interaction of the elements of the system of managing the innovative ac tivity
of enterprises in the agrarian sector, and adjusting the management of innovative development on the
basis of marketing. The main causes of inefficient decisions in the process of planning innovative
activities at enterprises of the agrarian sector have been identified. The organizational and economic
mechanism of innovative planning in enterprises of the agrarian sector on the basis of marketing has
been developed. It is substantiated that the introduction into practice of systematic marketing research
of the external environment and consumer needs will contribute to the development of innovative
projects effective in terms of the market, which will lead to an increase in demand for such products
and ensure sustainable economic development of enterprises in the agrarian sector. |
uk_UA |